New York osa I – Rapakon taakse, turistijuttuja, Yonkers ja Summer in the City

Marraskuu 2015

Kun syysillat illat pimenee ja viilenee, on hyvä ruveta suunnittelemaan seuraavan kesän ulkomaanmatkaa. Vaihtoehtoja tutkiessa New York rupesi vaikuttamaan mielenkiintoiselta ja rahallisesti järkevältä vaihtoehdolta. Kaverin baarissa nähtyäni ehdotin ensi keväälle New Yorkin matkaa ja hän oli heti messissä. Vähintään 10 päivää olisi hyvä olla paikan päällä. Kyttäsin jonkun kuukauden lentoja ja sitten marraskuun viimeisenä maanantaina Finnairin päivän tarjouksena oli meno-paluu, tullessa Lontoossa koneen vaihto, tarjous alle viidellä sadalla. Ja senhän me otimme. Normaali meno-paluu suorilla lennoilla on noin 750 euroa.

Rapakon taakse – Maanantai 23.5.2016

Noin yhdeksän tunnin lennon jälkeen perillä John F. Kennedyn lentoasemalla. Noin 6600 kilometrin päässä Helsingistä. Reilun tunnin kestäneen, matkailun parhaan osuuteen eli pakollisten lentokenttä muodollisuuksien jälkeen otettiin suosiolla taksi hotellille Bronxiin. Julkisilla matkaan olisi mennyt yli kaksi tuntia ja hieman väsytti kanssa. Kyydin olisi tullut maksaa noin 85 dollaria. Kuljettaja luuli hänelle antamamme osoitteen sijaitsevan Manhattanilla jonne hän lähti meitä ensiksi viemään, kunnes kohteliaasti huomautimme että antamamme osoite on Bronxissa. Kuljettaja nollasi mittarin kesken matkan ja noin 45 minuuttia kestäneen kyydin hinnaksi tuli lopulta maksamaan noin 65 dollaria.

Varasimme hotellihuoneen ennakkoon Bronxista. Ei haluttu majoittuava Manhattanille, koska kiinnostaa nähdä ja kokea enemmän paikallista menoa eikä turistimassoja I LOVE NYC-paitoineen.

Kymmeneltä yöltä huoneen hinnaksi tuli noin 85€ yö per lärvi. Keskimäärin NYC:ssä hotellihuoneen hinta yhdeltä yöltä on noin 220 dollaria.

1913 Avattu Bronx Opera House rakennettiin alunperin teatteriksi. Teatterissa ovat esiintyneet oman aikansa supertähdet kuten koomikkoryhmä Marx Brothers, koomikko Gracie Allen ja kahlekuningas Harry Houdini. Hotellissa on ollut mm. Elokuvateatteri ja latinalaisen tanssin klubi. Vuodesta 2013 alkaen rakennus on toiminut hotellina.

Hotelliin sisäänkirjautumisen jälkeen syömään hotellin lähellä olevaan pitseriaan. Suihkun kautta nukkumaan. Paikallista aikaa kello oli vasta noin kahdeksan illalla, Suomen aikaa kello kolme yöllä. Ei nukahtamisvaikeuksia.

Turistikierros ja Yonkers sekoilu – Tiistai 24.5.2016

Herääminen ilman kellon soimista aamuviideltä. Hotellihuoneen hintaan sisältyvä aamiaistarjoilu alkaisi vasta aamu seiskalta. Aamupalalla oli tarjolla mm. Kahvia, mehua, jogurttia, bageleita, paahtoleipää, hedelmiä ja jogurttia.

Olimme reippaana liikenteessä heti kahdeksan jälkeen aamulla. Viikon Metrocard maksoi 31 dollaria. Subwaylla pääsee melkein kaikkialle kaupungin alueella ja useimmat linjat kulkevat 24h.

Yksi sekopää kohdattiin Subwayssa koko matkan aikana. Vihaisen oloinen kaljupäinen valkoihoinen narkkari kierteli vaunussa ihmisten edessä ja jäi heitä tuijottamaan. Eräs pienikokoinen tatuoitu lattari tuijotti takaisin. Narkkarikin tajusi että tällä jätkälle ei ruveta kun hän oli sen oloinen että oli tapellut ennenkin. Narkkarin poistuttua Subwaystä, muut matkustajat rupesivat puhumaan hänestä ja esittelemään mukanaan olevia aseita toisilleen. Jotkut vanhemmat miehet kehuivat kovaan ääneen sitä, miten olisivat laittaneet narkkarin aisoihin. Tuskin muilla kuin pienellä lattarilla siihen olisi ollut siihen voimia.

Sateisen tuulinen Times Square on paikallisten turistikierros ajelujen lähtöpiste. Ostimme GoNYTourin kahden vuorokauden lipun 48 dollarin hintaan, johon sisältyi myös Vapauden patsas ja Ellis Island risteily. Bussireiteistä kaksi oli Manhattanilla, Downtown ja Uptown-reitit, ja iltakierros kävi Brooklynissä.

Pilvenpiirtäjät näyttivät maasta katsottuna pieniltä. Reittien varrella näki kaikki perusnähtävyydet aina WTC:stä Empire State Buildingiin.

Ensimmäisenä päivän ohjelmaan kuului tottakai risteily Vapaudenpatsaalle ja Ellis Islandille. .Se kiersi ensiksi Manhattanin länsirantaa pitkin jonkun matkaa ja teki sitten uukkarin kohti Vapaudenpatsasta. Jersey Cityn pilvenpiirtäjät näkyivät kanssa paatista hyvin.

Risteilyltä päästyämme olimme aivan Etelä-Manhattanin kärjessä. Kuluvan päivän turistimenot alkoivat jo riittämään. Ruokapaikkaa etsiessämme vastaamme tuli Irkkupubi. Yli vuorokausi ulkomailla ja selvinpäin. Nyt oli kaljan paikka. Päätimme myös syödä baarissa. Kaveri ehdotti että, eiköhän vedetä kännit tänään. En vastustanut.

Tarjoilijana oli noin 45-vuotias old school rokki nainen nimeltään Diana, jonka kanssa tuli helposti juttuun. Juttelun edessä kysyimme luonnollisesti, että tietäisikö hän mitään hyviä baareja. Tottakai hän tiesi. Hän neuvoi meidät kaupungin ulkopuolella sijaitsevaan Yonkersin Wood Lawniin jossa oli hänen kantabaarinsa Rory Dolan´s Restaurant. Hän lupasi tulla kanssamme sinne työvuoronsa päätyttyä. Diana kirjoitti reittiohjeet paperille.

Hotellimme naapurissa oli Liquer Store josta ostimme viinaa ja Delistä kaljaa. Viinat aavistuksen halvempaa kuin Suomessa ja kaljaa sai noin 0,5 litran tölkin dollarilla. Pohjaa hotellilla. Mietimme kyllä että, onko Dianan ohjeet täyttä paskaa ja tuleeko hän edes paikalle. Mutta käydään katsomassa mitä löytyy.

Vasta iltakymmenen jälkeen pääsimme liikenteeseen. Subwaylla melkein päättärille Pohjois-Bronxiin, josta bussilla olisi joku 15-minuutin matka baariin. Jotenkin rupesi tuntumaan Subwayssa, että ihmiset tuijottaa. Miettivät varmaankin mihin nämä kaksi valkoihoista on menossa, kun muut matkustajat olivat mustia. Ohjeiden mukaan Nereid Avenuen pysäkillä pois ja siitä bussiin numero 25. Oltiin syvällä mustien alueella jossa valkoihoinen ihminen on yhtä harvinainen kuin rehellinen poliitikko Suomessa. Bussia saatiin odottaa joku 20 minuuttia. Eräs hoppari meni useamman kerran ohi ja mulkoili ehkä enemmän hämmentyneenä kuin vihamielisenä. Metrocardit eivät käyneet bussiin ja bussinkuljettaja selitti, että pitää olla bussikortti. Tarjosimme käteistä mutta ei se kelvannut kun pitää olla kortti. Otti meidät kyytiin ilmaiseksi. Jututimme bussissa muita matkustajia. Heiltä selvisi se että olemme ihan väärässä bussissa. He neuvoivat meitä jäämään moottoritien varteen ja toivomaan, että joku tulee ja vie teidät sinne baariin mihin olette menossa. Jäätiin pois bussista ja bussinkuljettaja antoin meille kerta bussiliput ilmaiseksi ja toivotti onnea. Motarin varressa liftaaminen ei tuottanut tulosta. Läheiselle hylätyn näköiselle autokorjaamolle pysähtyi kuitenkin auto. Kuljettaja jätti kaverinsa hänen parkissa olevalle autolleen ja saimme suostuteltua kaverin viemään meidät sinne prkl Rory Dolaniin.  Perheellinen noin 45-vuotias mies oli tulossa bänditreeneistä ja hän oli tosi asiallinen ja ymmärtäväinen eikä suostunut ottamaan rahaa kyydistä. Joku 20-minuuttia motarilta baariin oli. Keskiluokkaisten valkoisten Irkkupubi. Parit kaljat ja alkoi väsy painamaan. Baarimikko soitti meille taksin kun ei ollut mitään hajua siitä miten pääsisimme takaisin hotelliin. Olimme takaisin hotellilla joskus aamu kolme, eli melkein vuorokausi hereillä. Nukutti. Hieno reissu, kiitos Diana.

Summer in the City – Keskiviikko 25.5.2016

Darra. Aamupalan jälkeen piti nukkua vielä pari tuntia. Manhattanille päästyämme jatkoimme kiertoajelua Uptown Tourin muodossa. Lämpötila oli kohonnut yli 30 asteeseen. Summer in the City. Reitin varrella oli myös ensimmäinen museo johon olimme menossa.

Ostimme ennakkoon netistä NewYorkCitypassiin johon sisältyi kuusi kohdetta. Tarjolla olisi myös laajempi passi johon sisältyisi melkein sata kohdetta.

American Museum of Natural History sijaitsee Upper West Sidessä Central Parkin vieressä. Saimme jonottaa yli puoli tuntia sisäänpääsyä, vaikka meillä oli ne citypassit. Sekavat opasteet, ja tuntui muutenkin että talo oli tehty alunperin ihan muuta käyttöä varten kuin museota. Dinosaurusten luurankoja ja Inkkari juttuja. Pari tuntia pyörittiin ja sitten jatkoimme turistibussiajelua.

Bussi kiersi Harlemin kautta Upper East Sideen ja jäimme Times Squaren turistihelvetissä sijaitsevaan baariin odottamaan iltakierrosta.

Kiertoajelun ilta osuus käväisi Brooklynissa ja East Villagessa ja palasi lähtöpisteeseen. Ihan siistiä oli nähdä kaupunkia eri puolilta ilta-aikaan auringon laskiessa.

Väsytti. Jotain ruokaa ja nukkumaan. Päädyimme Times Squaren lähellä sijaitsevaan Italialais ravintolaan jossa oli ulkoisesti puitteet kunnossa. Reissun paskin ruoka sisälsi jonkin pihvin tapaisin lihaa muistuttavan pihvin, pari porkkanaa ja pienen palan kukkakaalia. Maksoi melkein 50 dollaria. EI jätetty tippiä. Subwalla Bronxiin. Viimeinen sammutti valot.