New York osa II – Baseball, Little Italy ja Reggae

Yankees päivä – Torstai 26.5.2016

Eka kalja heti yhdentoista jälkeen aamupäivällä. Pakkasivat Heinekenin Delissä paperipussiin. Julkijuopottelu on kielletty mutta amerikkalaisten elokuvien tapaan paperipussissa olevan alkoholijuoman juominen on sallittu.

Hotellista oli vain 20-minuutin matka Subwayllä Yankees Stadionille. Stadionin läheisyyteen päästyämme kävimme ensin Delistä parit kaljat ja menimme puistoon. Joku hevari näki High on Firen t-paitani ja huusi kovaan ääneen bändin nimen. Näytin tyypille peukkua ja hän kuittasi pirunsarvi käsimerkillä. Paljon pyöri ihmisiä New York Yankees paidoissa ja hatuissa. Stadionin vieressä on useita baareja ja ruokapaikkoja. Ravintola lounaan jälkeen itse peliin joka alkoi kello 16.

New York Yankees on yksi lajin historian menestyneimmistä seuroista. Nykyinen Yankees stadion on rakennettu vuonna 2009 ja se vetää baseball peleihin noin 47000 ihmistä. Samalla stadionilla pelaa myös jalkapallo(Soccer!!!!) joukkue New York City.

30 euron liput ostimme ennakkoon jo keväällä. Ajatuksena oli että olisi siistiä käydä jossakin paikallisessa urheilutapahtumassa. Suosituimpien lajien sarjat olivat toukokuun lopulla tauolla tai pudotuspeli vaiheessa, mutta Baseball kausi on käynnissä. Jenkkien Ticketmasterilla on joku ihme systeemi että liput saa tulostettua vasta 48h ennen tapahtuman alkua. Hieman meinasi aiheuttaa ongelmaa, kun läksimme reissuun jo kolmea vuorokautta ennen peliä. Hotellissamme oli maksullinen Wi-Fi joka maksoi 10 päivältä 40 dollaria. Nokkelina otimme kännykällä liput auki hotellissa ja otimme kuvankaappaukset kännykkään, koska hotellimme verkko ei ulotu reilun viiden kilsan päähän stadionille asti ja mobiilidata on aivan liian kallis vaihtoehto suomalaiselle jenkeissä. Kuvakaappaus liput toimi.

Ovella oli metallinpaljastin. Heti sisään päästyä menimme ostamaan Yankees tuotteita. Itse ostin lippiksen ja kaveri osti pinkin “ison käden”. Ja sitten taas kaljaa. Tuoppi olutta maksoi 12 dollaria ja joka kerta olutta ostaessa kysyttiin paperit. Tupakointi onnistui ainoastaan stadionin alakerroksessa olevan Hard Rock Cafeen terassilla josta tullessa joutui taas kulkemaan metallinpaljastimen läpi.

New York Yankeesilla oli vastassaan Kanadalainen Toronto Blue Jays. Paikkamme oli ylimmän kerroksen eturivissä. Takanamme oli Toronton faneja jotka lauloivat tunteella Kanadan kansallislaulun. Pettymykseni oli valtava kun jenkkien kansallislaulu esitettiin viuluilla ja selloilla. Olisin niin halunnut kuulla sen yleisön laulamana. Kunniaa tähtilipulle jenkit tekivät.

Helvetin tylsä peli. Reilu tunti jaksettiin katsoa neljä tuntia kestävää peliä. Lähdimme baarin kautta puistoon ryyppäämään. Puistossa oli lähinnä lapsiperheitä viettämässä aikaa. Kusipaikan löytäminen oli todella hankalaa.

Yankees Taverna nimisessä baarissa kävimme tarkkailemassa paikallista juomakulttuuria. Paikallinen juomakulttuuri on sellaista että otetaan pari kaljaa, huudetaan ja sitten lähdetään kotiin amazing känni päällä. Me otimme suomi tyyliin usemman joutavan, istuimme hiljaa ja hopeirretiin Subwaylla hotellille. Joillekin paikallisille kelpasi tarjoamme viina, useammille ei.

Little Italy – Perjantai 27.5.2016

Ennakko suunnitelmien mukainen löysä päivä. Lomapäivä kesken loman. Illalla matkustimme Subwaylla Lower Manhattanin Little Italiaan. Aikoinaan merkittävä Amerikanitalialaisten keskus on tänä päivänä turistinähtävyys ravintoloineen ja krääsä kauppoineen. Italialais-taustaiset ihmiset ovat muuttaneet mm. Brooklyniin ja New Jerseyhin.

Ilta aikaan oli sopivan väljää ravintoloissa, joten mahduimme ruokailemaan terassille Mulberry Streetin varteen. Ruokakin oli kohtuuhintaista. Spagetti al Carbonara oli tosi hyvää vaikka suolaa sai lisätä. Jenkit ei ymmärrä suolan päälle yhtään mitään.

Brooklyn päivä ja Reggae Manhattanilla – Lauantai 28.5.2016

Aikainen herätys. Aamupalan jäkeen suunnistimme Brooklynin kaupungin osaan. Tarkoituksemme oli mennä Brooklyn Flea kirpputori tapahtumaan. Tapahtumaa lähimmälle Subway asemalle jäätyämme sotkin kadunnimet totaalisesti. Meidän olisi pitänyt mennä Lafayette Aveneulle, mutta väitin kiven kovaan että oikea katu olisi ollut Flatbush Aveneu. Aikamme väärää katua noin 30 asteen helteessä käveltyämme tulimme jollekin puistoaukiolle jossa oli Riemukaari. Emme tuulleet Pariisiin vaan Grand Army Plaza-nimiseen paikkaan. Google maps ei suostunut toimimaan ilman mobiilidataa, olin ottanut screenshot kuvan alueesta. Sitten vasta sytytti että olimme menneet 1,5 km väärään suuntaan. Minun mielestä Lafayette ja Flatbush kuulostaa niin samalle. En saanut enää lukea karttaa koko loppumatkan aikana. Flea jäi sitten kokonaan väliin. Syötiin ja takaisin hotellille valmistautumaan iltaan.

Illan missiona oli Reggae festivaalit Manhattanilla. Kaveri oli hommannut liput ennakkoon ja pohjustimme kevyesti hotellilla. Yhdentoista maissa illalla suuntasimme kaupunkiin. Festivaalit olivat BB King nimisessä yökerhossa. Jouduimme jonottamaan, vaikka meillä oli 25 dollaria maksaneet VIP-liput. Juuri kukaan muu ei tupakoinut jonossa ja itsekin hieman hävetti tupakoida.

Sisään päästyä tilasimme juomaa ja olut maksoi joku 10 dollaria. Musiikkia soitti DJ:iit  ja yleisö oli suurimmilta osin noin 25-vuotiaita. Tokan kaljan jälkeen lähdin etsimään röökipaikkaa. Kysyin joltakin järkkäriltä, että missä tälläinen röökipaikka olisi ja minut ohjattiin pihalle ja kerrottiin että minulla ei ole enää mitään asiaa baariin. Eli siis lensin pihalle baarista. Kiitos. Laitoin kaverille viestiä et miten kävi. NYPD tuli kysymään minulta, ”Olenko yksinään?” Vastasin “Mai frient is insait baar”. Ne oli et ok. Kaverin saavuttua hän kysyi vielä minut ulos viskanneelta pokelta, et mikä oli ongelma johon hän vastasi ”Ei kuulu sulle”. Selvä. Ei jenkit tajua ryyppäämisen päälle mitään. Käytiin vielä jossakin pubissa parilla kaljalla, että pääsisi edes vähän känniin ja sitten takaisin Bronxiin . Viimeinen sammutti valot.